Rabu, Ogos 26, 2009

Apa-apa aje




Assalamualaikum kepada semua umat islam.....
Pejam celik pejam celik dah masuk hari ke5 kita menjalankan ibadah puasa ramadhan tahun ni... semoga diberkati n diterima oleh allah swt.... baru 5hari puasa tapi semangat nak raya tu mesti dah adakan... semalam keputusan pilihan raya di Permatang Pasir memihak ke bulan atau lebih dikenali dengan "PAS".. tapi xkisah ler siapa yang menang, tanggunjawab mestilah ditunaikan.. rakyat undi seseorang sebab rakyat percaya seseorang tu, jangan undi pada parti tapi undi pada ahli yang dipertandingkan..
Aku nak pergi terawih pada tiap2 malam tapi aku ada anak kecil umur setahun lebih.. nak dibawa takut mengganggu orang nak sembahyang lak nnti, dulu masa aku belum kawin aku selalu pergi melainkan time tut jer ( paham2 jerlah )... anak aku tu nak dikatakan tak duduk senyap boleh duduk senyap tapi takut aku yang xkusyuk sembahyang.. tapi kita boleh buat kt umah, kalau nak buat kt umah tu pun kadang2 pikir banyak kali.. kalau dah tengok tv nak wat sembahyang terawih apa namanya.
Insyallh sabtu ni 29/08/2009 bersamaan 8ramadhan aku nak umah mak aku kt pahang.. berbuka puasa ramai2 ngan adik beradik, bukan selalu.. tahun ni jer aku baru dapat lik tok berbuka puasa sama2, tahun2 lepas aku xdapat lik pun. xsabar rasanye nak lik kampung, mesti mak aku gembira dengar anaknya nak balik. gpun hari isnin kan cuti hari merdeka.. dapat ler lama ckit, abang aku yang baru kawin tu pun katanya nak lik...kalau x mak aku berbuka n bersahur 2orang jer ngan abg aku, macam tu lah sejak arwah bapak aku meninggal... nasib ada abang aku n kakak aku duduk dekat ngan umah mak kau, kalau x lagi sunyi...
Mulanya nak lik sambut puasa kt umah mak aku tapi kesian gak mertua, umahnye xde orang gak.. adik2 ipar aku 2orang belajar lagi, yang kawin ngan orang pahang tu ngah dalam pantang. xkan dlm pantang nak lik jauh2 kot, operation lak tu... kang lain lak jadinya, katanya raya baru dia lik cni. tapi xkisah ler tu.... semalam juadah berbuka kitorang jeng jejeng
1) Lempeng
2) Sambal Taucu
3) Popia basah ( beli jer )
4) Pecal ( beli gak )
5) Tembikai
6) Murtabak ayam
7) Nasi goreng
8) Air nenas
Tiap2 kali puasa mesti ada lempeng, xsah kalau xbuat lempeng.. bukan susah pun nak buatnya cuma letih nak menunggunya jer.... sambal taucu tu tok cicah ngan lempeng, kitorang berbuka mmg xmakan nasi putih, sahur jer makan nasi.. semalam buat nasi goreng cz nasi masa masak sahur tu ada lagi, daripada buang baik buat nasi goreng... air nenas tu wat sendiri jer cz mertua aku kebun nenas tapi xdelah besar sgt, cuma tok makan sendiri jer.. tapi kalau tok masak buat kenduri lepas ler.. biasalah kalau dok kawasan kampung mestilah bercucuk tanam.. jangan sia2kan tanah yang ada, banyak faedahnya kalau kita gunakannya
K lah selamat berbuka puasa.. dah time rehat ni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan