Jumaat, Ogos 21, 2009

Xsabar rasanyer nak sambut puasakn... mlm td dgr pengunguman puasa n jatuh pd hr esok bersamaan sabtu 22 ogos 2009/1ramadhan.... alhamdullh dpt berjmpa lg ramadhan thn ni, mlm ni dh mula terawih. beramai2lh kite prgi menunaikan ibadah terawih, bkn slalu tau. skali jer dlm sethn... byk2kn amalan dibulan baik hr baik ni, jgn engt nk raya jer plak.


Esk berderet2lh org berniaga kt bazar ramdhan, maunyer lik kije jem memanjang... bila dh jem msg2 mulalh naik angin xtntu psl, puasa ni bykkn bersbr.. istifar byk2 semoga mdpt keberkatan puasa. Ms g bazar ramadhan jgn rambang mata, nmpk mknan seolah2 smua nk dibelinyer. jgn ikot nafsu, bln puasa ni septtnyer kiter blh berjimat. tp lain lak jdnyer, bln puasa berlebih belanjer lak...


Mlm ni sblm tido jgn lupa bc niat puasa lak... esk bangun bersahur, jgn ade yg terlajak udah ler. nsb permulaan puasa thn ni jth pd hr sbtu, dpt ler brht ni. tp jgn bykkn tido lak, makruh... bykkn mengaji al-quran, sekurang2nyer skali tamat dlm sebln puasa kira dh ok ler tu. Bdk2 sekolah pun ct ms tu kn, sape ade ank2 yg br nk bljr puasa tu kalau diorg xlarat nk puasa penuh bg separuh hr. permulaan bljr puasa mmg cmtu, mcm kite ms kanak2 dulu. kalo nk srh diorg sekaligus maunyer pengsan lak nnti, sape yg susah..... ( mak bapak bdk2 tu sndr ler )


Engt pengalaman aku mula2 nk bljr puasa dulu, sahur mmglh bersahur.. tp time sahurkn xselera nk mkn, pkr nk tido jer. kt meja mkn pun sempat lg tertido, bl siang hr lak asyk basahkn kepala ngan air jer. kdg2 tu amk air batu truk kt dlm sapu tgn, tekap2kn kt muka. nk berjln pun xlarat, prnh 1hr tu mak aku xde kt dapur. aku pun ape lg.... ( tau x pe yg aku buat?? ) aku curi2 mkn, ms mmg dh xthn sgt... bl dgr bnyi tapak kaki aku cpt2 berlari ke depn, tkt kantoi.... balik sekolah bl jajan, dok dlm bilik mkn jajan tu smpai hbs. bl mak aku pggl aku ckp nk tido padahal makannnnnn


Tulh pengalaman ms mula2 bljr puasa, skrg yg dh dewasa pun ade gak yg wt cmtu. dulu ms aku kijer kilangkn, adelh beberapa hmba allah swt ni.... padahal smuanyer dah berkahwin, dh ade yg beranak pinak pun. TAK PUASA... dok melepak blkg kilang mkn ns, tp aku xtau ler diorg bl makanan tu ktnr... astarfirullhalazim.................
kdg2 aku sajer jer g berjln2 kt blkg kilang, engtkn diorg malu rupanyer selamber jer. tau ler dulu mak bapak diorg ajar cmner... mntk2 anak2 aku nnti xmcm tu

k lah dh xde idea nk tulis ni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan